سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در نبودِ برادرتان، به بهترین شکلی که دوستدارید در نبودتان از شما یاد کند، از او یاد کنید . [امام صادق علیه السلام]

کلکین انتظار

پاسخ گویى به سؤالات‏

آخرین ستاره درخشان آسمان امامت، در همان سال‏هاى آغاز زندگى، به سؤالات شیعیان در موارد گوناگون، پاسخ‏هاى محکم و قانع کننده مى‏داد و دلگرمى و آرامش خاطر آنان را فراهم مى‏کرد. براى نمونه روایتى را به اختصار نقل مى‏کنیم:

سعد بن عبدالله قمى از بزرگان شیعه به همراه احمد بن اسحاق قمى وکیل امام حسن عسکرى‏علیه السلام براى طرح سؤالات و دریافت پاسخ آن‏ها به محضر امام یازدهم شرفیاب مى‏شود. او جریان این دیدار را چنین نقل کرده است:

چون خواستم سؤال کنم، امام عسکرى‏علیه السلام به فرزندش اشاره کرد و فرمود:

از نور چشمم سؤال کن!

 در این هنگام کودک رو به من کرده فرمود: هر چه مى‏خواهى سؤال کن! ... پرسیدم: مقصود از «کهیعص» [از حروف مقطعه قرآن ]چیست؟ فرمود:

این حروف از خبرهاى غیبى است. خداوند بنده [و پیامبر] خود زکریّا را از آن آگاه ساخته و سپس آن را براى محمدصلى الله علیه وآله وسلم باز گفته است. داستان از این قرار است که زکریّاعلیه السلام از پروردگارش خواست تا نام‏هاى پنج تن [آل‏عبا] را به او بیاموزد. خداوند متعال جبرئیل‏علیه السلام را بر او فرو فرستاد و آن نام‏ها را به او یاد داد. زکریّا چون [نام‏هاى مقدس ]محمد(ص) و على و فاطمه و حسن: را بر زبان مى‏آورد اندوه و گرفتاریش برطرف مى‏شد و وقتى حسین‏(ع) را یاد مى‏کرد، بغض گلویش را مى‏گرفت و مبهوت مى‏شد. روزى گفت: بارالها چرا وقتى آن چهار نفر را یاد مى‏کنم از اندوه‏ها و نگرانى‏هایم راحت شده و دل‏آرام مى‏شوم و چون حسین‏علیه السلام را به یاد مى‏آورم، اشکم جارى و ناله‏ام بلند مى‏شود؟! خداوند او را از داستان حسین‏علیه السلام آگاه کرد و فرمود: «کهیعص» [رمز این داستان است‏]. «کاف» رمز کربلا و «هاء» رمز هلاکت خاندان [او] و «یاء» کنایه از نام «یزید» که جفاکننده نسبت به حسین‏علیه السلام است مى‏باشد و «عین» اشاره به عطش و تشنگى او دارد و «صاد» نشانه صبر و استقامت امام حسین‏علیه السلام است... .

گفتم: اى مولاى من! چرا مردم از برگزیدن امام براى خود منع شده‏اند؟

فرمود: [مقصود تو برگزیدن‏] امام مصلح است یا امام مُفسد؟

گفتم: امام مصلح [که جامعه را اصلاح کند].

فرمود: با توجه به اینکه هیچکس از درون دیگرى آگاه نیست که به صلاح و درستى مى‏اندیشد یا به فساد و تباهى، آیا احتمال ندارد که برگزیده مردم، مُفسِد (و اهل تبهکارى) باشد؟ گفتم: آرى، امکان دارد. فرمود: علّت، همین است.(7)و(8)

گفتنى است که در ادامه روایت، امام مهدى‏علیه السلام علّت دیگرى نیز بیان کرده‏اند و به سؤالات دیگر هم پاسخ فرموده‏اند که براى رعایت اختصار از بیان آن‏ها خوددارى شد.

پاورقی

7) کمال‏الدین، ج 2، باب 43، ح 21، ص 190.

8) توضیح این سخن در فصل اول کتاب در بخش منصوب بودن امام از سوى خدا، گذشت.

 




نظری ::: دوشنبه 85/7/3::: ساعت 6:1 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :3481
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<